Finnair zaprezentował Airbusa A321 z sharkletami

Finnair jest pierwszą linią lotniczą na świecie, która wzbogaciła swoją flotę o nowego Airbusa A321 z końcówkami skrzydeł typu „sharklet”. Samolot dzięki nowemu profilowi skrzydeł ma lepszą aerodynamikę, co wpływa na znaczące obniżenie poziomu spalania paliwa – nawet do 7% w przeliczeniu na jednego pasażera – i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. A321 jest także cichszy i bardziej komfortowy.

Pierwszy A321 z sharkletami zaczął latać w barwach Finnaira 6 września. Jest to jeden z pięciu zamówionych przez fińskiego przewoźnika nowych samolotów, z których dwa kolejne dołączą do floty pod koniec bieżącego roku, a odbiór pozostałych planowany jest w pierwszej połowie 2014.

Pięć nowych samolotów A321 z końcówkami skrzydeł typu „sharklet” zastąpi na większości tras dotychczas używane cztery Boeingi 757, umożliwiając tym samym elastyczne planowanie siatki połączeń, co w dłuższym okresie czasu powinno wpłynąć na szybki zwrot inwestycji. Zastąpienie całej floty Finnaira Airbusami, w znaczący sposób usprawni serwis i zmniejszy koszty utrzymania samolotów, a także ułatwi planowanie szkoleń pilotów.

„Od początku istnienia Finnaira – a działamy już od 90-ciu lat, naszym priorytetem było latanie na najnowocześniejszych samolotach. Zakup Airbusów A321 z sharkletami jest kontynuowaniem tej tradycji”, mówi Ville Iho – szef Działu Operacyjnego Finnair. „Inwestycje w nowoczesne samoloty są kluczowe dla utrzymania zrównoważonego rozwoju firmy. Oszczędności w zużyciu paliwa i wydzielania CO2 do atmosfery są szczególnie ważne w erze systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych. Mając na uwadze nasze plany ekspansji na Dalekim Wschodzie i rozwój sieci połączeń międzykontynentalnych, flota złozona z nowoczesnych samolotów przyczyni się do zwiększenia zysków firmy w przyszłości”.

“Od dawna wpółpracujemy z Finnairem i cieszymy się, że fiński przewoźnik zdecydował się budować swoją przyszłość z Airbusem. Dzięki A321 wyposażonym w sharklety, możliwe będzie znaczące zmniejszenie kosztów operacyjnych, wydłużenie zasięgu lotów oraz zwiększenie oszczędności w zużyciu paliwa. Szersza kabina z jednym przejściem zapewnia pasażerom komfort i więcej przestrzeni”, mówi John Leahy, szef Działu Obsługi Klienta w firmie Airbus.

Airbus A321 jest wyposażony w 209 foteli Recaro BL3510 – po trzy fotele z każdej strony przejścia, odstęp pomiędzy siedzeniami wynosi 31 cali (78,7 cm).

Finnair ogłosił zamówienie samolotu A321 w czerwcu 2010, przewoźnik potwierdził także zamówienie na 11 Airbusów A350 nowej generacji, które mają dołączyć do floty w drugiej połowie 2015 roku.

Specyfikacja techniczna: A321 z „sharkletami”

A321-231
Silniki
IAE V2533-A5
Dodatkowe zbiorniki paliwa
Tak
Zasięg
5741 km
Rozpiętość skrzydeł
34,10 m
Długość
44,51 m
Wysokość
11,76 m
Liczba foteli pasażerskich
209
Zużycie paliwa
2740 kg/h*
Fracht/Ładowność
2500 kg**
ETOPS***
Tak (180 minut)

* Wartość liczona dla przeciętnego rejsu

** Maksymalny ładunek na przeciętnym rejsie

*** Rozszerzone Operacje w Locie na Dwóch Silnikach (odległość w minutach lotu
od najbliższego lotniska)

A321 Sharklet

Źródło / Autor: Finnair

Zdjęcie: Finair / Airbus

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne