Boeing prognozuje trzykrotny wzrost liczby samolotów użytkowanych przez Chiny w ciągu najbliższych 20 lat

Boeing (NYSE: BA), główny dostawca samolotów pasażerskich na rynek chiński, przewiduje, że popyt na nowe samoloty w ciągu najbliższych 20 lat wyniesie w Chinach 5 580 sztuk o łącznej wartości 780 mld dolarów. Według corocznej prognozy Current Market Outlook dotyczącej rynku chińskiego, flota tego kraju powiększy się trzykrotnie w ciągu najbliższych dwudziestu lat.
“Przewidujemy, że dzięki silnemu wzrostowi gospodarczemu i zwiększającej się dostępności podróży drogą lotniczą chiński rynek będzie rósł w tempie niemal 7 proc. rocznie” – powiedział Randy Tinseth, wiceprezes ds. marketingu Boeing Commercial Airplanes. „Chiny są dla firmy Boeing kluczowym rynkiem. Nasz obecne oraz przyszłe produkty pozwolą naszym klientom na zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na najbardziej wydajne samoloty”
Jednym z czynników stymulujących wzrost popytu na samoloty wąskokadłubowe będzie turystyka, zarówno wewnętrzna w Chinach, jak i w całej Azji. Do 2032 r. ma zostać dostarczonych nawet 3 900 maszyn tego typu. Jak dodaje Tinseth, samoloty 737 Next-Generation oraz 737 MAX oferują użytkownikom wiele znaczących usprawnień, takich jak mniejsze zużycie paliwa czy niższe koszty eksploatacji. Są również bardziej przyjazne środowisku.
Boeing prognozuje również, że ruch długodystansowy do i z Chin będzie się zwiększać o 7,2 proc. rocznie. Dynamikę napędzać będzie głównie ruch pasażerski między Chinami a Ameryką Północną, Europą, Bliskim Wschodem, Oceanią i Afryką. Wzrost w segmencie lotów długodystansowych wygeneruje popyt na 1 440 ekonomicznych samolotów szerokokadłubowych, takich jak 787 Dreamliner, 777 oraz 747-8 Intercontinental.
“Aby konkurować na międzynarodowym rynku lotów długodystansowych, nasi klienci
z Chin koncentrują się na rozwoju siatek połączeń międzynarodowych, zwiększaniu potencjału oraz tworzeniu zasobów” – dodał Tinseth. „Trendy te ukształtują popyt na samoloty charakteryzujące się wysoką wydajnością, niskimi kosztami eksploatacji, technologiami przyjaznymi środowisku oraz rozwiązaniami przyjaznymi pasażerom. Uważamy, że aktualna oraz przyszła oferta samolotów szerokokadłubowych firmy Boeing znakomicie odpowiada na potrzeby rynku”.
Dostawy nowych samolotów na rynek chiński w latach 2013-2032

Typ samolotu

Liczba miejsc

Prognozowana ilość dostaw

Wartość dostaw

Samoloty regionalne

90 i mniej

240

$10B

Wąskokadłubowe

90-230

3 900

$370B

Małe szerokokadłubowe

200-300

730

$170B

Średnie szerokokadłubowe

300-400

610

$200B

Duże szerokokadłubowe

400 i więcej

100

$30B

Łącznie

5 580

(16% zapotrzebowania światowego)

$780B

(16% wartości w skali światowej)

Według Boeinga, w ciągu najbliższych 20 lat na całym świecie klientom dostarczonych zostanie w sumie ponad 35 000 nowych samolotów o wartości ok. 4,8 biliona dolarów. Pełna prognoza dostępna jest na stronie: www.boeing.com/commercial/cmo/index.html.
Samoloty Boeing stanowią dziś trzon chińskiego systemu komunikacji i transportu lotniczego. Ponad 50 proc. odrzutowców komercyjnych wykorzystywanych w tym kraju to samoloty firmy Boeing. Na świecie wykorzystywanych jest obecnie ok. 7 000 samolotów Boeinga, w budowie których wykorzystano komponenty pochodzące z Chin. Części pochodzące z Chin są używane przy produkcji wszystkich obecnych modeli Boeinga: 737, 747, 767, 777 oraz 787 Dreamliner.

Źródło / Autor: Boeing

Autor: Redakcja Lotnictwo Cywilne

Redakcja Lotnictwo Cywilne