Firmy Eurocopter oraz Turbomeca (Safran) zapowiedziały dzisiaj zawarcie umowy o współpracy przemysłowej z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A., która przewiduje wybudowanie w Polsce dwóch oddzielnych linii montażowych dla śmigłowców EC725 Caracal i ich silników turbinowych Makila 2 w związku z przetargiem na 70 nowych wielozadaniowych śmigłowców.
Porozumienie zaowocuje połączeniem możliwości przemysłowych producenta śmigłowców Eurocopter, producenta silników Turbomeca i zakładów lotniczych WZL-1 S.A. – zapewniając szeroki pakiet zleceń dla polskiego przemysłu lotniczego, w tym również szkolenia dla pracowników pozyskanych na lokalnym rynku pracy oraz powstanie kompleksowej bazy obsługowo-remontowej (MRO). Pozytywne rezultaty współpracy będą widoczne jeszcze długo po zakończeniu procesu zakupu nowych śmigłowców i mogą zaowocować pozyskaniem kontraktów eksportowych.
Jest to kolejny krok w ramach długofalowej polityki Eurocopter i jej spółki-matki EADS ukierunkowanej na wspólne poszerzanie możliwości polskiego przemysłu lotniczego. Polityka ta został zapoczątkowana w 2001 roku, gdy najstarszy producent lotniczy w Polsce, tj. PZL Warszawa-Okęcie, wszedł w skład koncernu EADS. Jako dodatkowe wsparcie tej strategii należy wymienić dostawy ponad 50 śmigłowców do operatorów w Polsce – w tym 23 śmigłowców EC135 dla Lotniczego Pogotowia, które może poszczycić się obecnie jedną z najbardziej nowoczesnych flot śmigłowcowych w Europie. Współpraca pomiędzy LPR a Eurocopter w tym zakresie stała się sztandarowym przykładem jak powinna przebiegać wymiana postradzieckiego sprzętu na nowy sprzęt zachodni u operatorów publicznych.
„Jako światowy lider w produkcji śmigłowców na świecie Eurocopter, poprzez zaoferowanie sprawdzonych w boju i skutecznych EC725 Caracal, zapewni najlepsze rozwiązanie spełniające określone przez Polskę wymagania. Wraz z podpisaniem tego porozumienia możemy także zagwarantować najszerszy poziom zaangażowania przemysłowego i kontynuację dotychczasowych osiągnięć we współpracy z krajowymi producentami i operatorami” – powiedział Olivier Lambert, Wiceprezes ds. Sprzedaży i Kontaktów z Klientami w Eurocopter. „Ponadto, jest to kolejny krok w procesie ekspansji europejskiego przemysłu branży zbrojeniowej”.
Maxime Faribault, Wiceprezes ds. Sprzedaży w firmie Turbomeca, dodał: „Strategia współpracy biznesowej Turbomeca opiera się na sprawdzonym w trudnym środowisku pracy silniku Makila, a także na posiadanym przez nas zaawansowanym know-how. Jesteśmy całkowicie pewni, że podpisane przez nas porozumienie będzie sukcesem w pełnym zakresie, począwszy od montażu silników Makila, a skończywszy na działaniach remontowo-naprawczych (MRO). Szerokie zaangażowanie WZL-1 w produkcję silników i MRO położy podwaliny pod długoterminową współpracę nad najnowszymi technologiami oraz wymianę know-how i doświadczeń”.
„Strategią WZL-1 S.A. jest rozwój działalności lotniczej, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa, ale nie tylko. Do priorytetowych zadań należy wdrożenie nowej platformy śmigłowcowej w możliwie najszerszym zakresie tzn. produkcji, remontów i serwisowania. Dzisiejsze podpisanie porozumienia o współpracy z firmą Eurocopter jest etapem realizacji tej strategii. Zadanie wdrożenia nowej platformy śmigłowcowej w WZL-1 S.A. jest wyjątkowo ważne dla przyszłości Spółki, gdyż stanowić będzie o jej istnieniu w przyszłości. Otwiera ono również szerokie możliwości współpracy dla innych przedsiębiorstw w regionie” – podkreślił Jan Piętowski, Prezes Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A.
EC725 Caracal jest nowoczesnym, wielozadaniowym śmigłowcem w klasie 11 ton, zaprojektowanym na potrzeby działań bojowych, transportu żołnierzy, operacji ratowniczych i wsparcia logistycznego. Zastosowano w nim pięciołopatowy wirnik nośny oraz najnowsze systemy, w tym awioniczne. Śmigłowiec EC725 Caracal może transportować do 29 pasażerów plus załogę. Dzięki imponującej ilości zabieranego paliwa, długotrwałość lotu wynosi 5,5 godz.
Siły zbrojne na całym świecie chętnie wybierają EC725 Caracal, a jego obecni użytkownicy to m. in.: Francja, Brazylia, Meksyk, a także Malezja, Indonezja i Tajlandia. Możliwości EC725 Caracal zostały potwierdzone w trakcie jego zastosowania bojowego w Afganistanie, gdzie wykonywał zadania w ramach Francuskich Sił Zbrojnych, a także w czasie operacji NATO w Libii i Mali, gdzie wspierał działania sił francuskich. EC725 Caracal, który dysponuje systemami najnowszej generacji i służy na niezwykle wymagającym obszarze działań wojennych, jest obecnie jedynym sprawdzonym operacyjnie nowoczesnym śmigłowcem, który może realizować najszerszy zakres misji w oparciu o wspólną platformę bazową.
Tekst: Eurocopter, WZL-1
Zdjęcie: Eurocopter