6 lutego 2013 roku odbyła się odprawa rozliczeniowo-koordynacyjna kierowniczej kadry Sił Powietrznych. Wzięli w niej udział dowódcy skrzydeł lotniczych, brygad, Centrum Operacji Powietrznych, Dowództwa Sił Powietrznych, baz, ośrodków oraz służb.
Dowódca Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski stwierdził, że dobrze przepracowany rok 2012 jest podstawą do realizacji ambitnych zadań szkoleniowych w roku bieżącym. Przypomniał także, że tegoroczny limit nalotu Sił Powietrznych wynosi 48 tys godzin.
Na spotkaniu omawiano także kwestie dyscypliny, szkolenia pilotów, efektywności nauczania języka angielskiego, kursach specjalistycznych i sprawach kadrowych.
Dowódcy poszczególnych jednostek składali meldunki z wykonania zadań w 2012 roku i przedstawiali plany na 2013. Dowódca 1. SLT gen. bryg. pil. Tadeusz Mikutel przedstawił zarys planów modernizacji infrastruktury 21. BLT w Świdwinie, a także poinformował o przygotowaniu do wystawienia piątej zmiany kontyngentu Orlik w 2014 roku.
Z kolei dowódca 2. SLT, gen. bryg. pil. Włodzimierz Usarek, przedstawił plany szkolenia pilotów F-16 w 2013 roku obejmujące dwóch poruczników w kraju, a także kilkunastu oficerów w USA. W bieżącym roku mają także zakończyć się prace budowlane w Krzesinach i Łasku.
Płk pil. Sławomir Żakowski, dowódca 3. SLTr, poinformował o wykonaniu w skrzydle 102% planowanego nalotu. Ponadto w 2013 roku ma rozpocząć się proces szkolenia pilotów samolotów CASA C-295M w goglach noktowizyjnych.
Dowodzący 4. SLSz płk pil. Krzysztof Walczak, poinformował o problemach związanych ze szkoleniem 156 podchorążych. Z powodu remontu nawierzchni lotniska w Dęblinie samoloty TS-11 zostaną przebazowane do 33. BLTr.
Gen. bryg. Stefan Mordacz, dowodzący 3. WBR OP, poinformował o udanym przeniesieniu dowództwa i dywizjonu zabezpieczającego do nowych koszar. Z pośród planów na ten rok w oczy rzuca się też wysłanie 500 osobowej grupy żołnierzy na kurs języka angielskiego w związku z planami wyposażenia Brygady w nowy sprzęt rakietowy.
Płk Wojciech Lewicki, dowódca 3. WBRt, poinformował o postępach w modernizacji technicznej, planach szkoleniowych oraz przygotowaniach do przyjęcia nowych radarów NUR-15M.
Płk pil. Sławomir Mąkosa, dowódca 1. BLTr, mówił o przyjmowaniu nowych śmigłowców Sokół W-3WA w wersji do przewozu VIP-ów i szkoleniu pilotów, mających wozić najważniejsze osoby w państwie.
Płk. pil. Cezary Wasser, szef Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZRP i pułkownik Sławomir Mazurek, szef Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej SZRP przedstawili funkcjonowanie podległych im instytucji oraz szkolenia specjalistów ruchu lotniczego i meteorologii służących w bazach lotniczych.
Odprawa została zakończona przez gen. broni pil. Lecha Majewskiego, gen. dyw. pil. Sławomira Kałuzińskiego (zastępcę dowódcy SP-szef Szkolenia) i gen. bryg. Jerzego Fryczyńskiego (szef Sztabu SP), którzy uściślili zadania, jakie stoją przed Siłami Powietrznymi w tym roku.
Źródło:http://sp.mil.pl, ppłk Artur Goławski
Zdjęcia: http://sp.mil.pl, Anna Rudnicka