J. Richard Smith, Eddie J. Creek – Focke Wulf Fw 190 Volume One 1938-1943 – recenzja

Książka Focke Wulf Fw 190 vol. One 1938-1943, której autorami są J. Richard Smith i Eddie J. Creek jest kolejną pozycją opisującą samolot uważany przez wielu za najlepszy myśliwiec II wojny światowej. Obaj autorzy są znanymi i uznanymi historykami zajmującymi się lotnictwem od ponad 40 lat i wspólnie napisali już kilka książek wśród których najważniejsze to: German Aircraft of the Second World War, Jet Planes of the Third Reich i Arado 234 Blitz.

Celem autorów było zaprezentowanie kompletnej historii samolotu Focke Wulf Fw 190 co wymusiło podział projektu aż na trzy części. Tom pierwszy obejmuje okres od powstania maszyny do roku 1943.

Można powiedzieć, że przy tak dużym nasyceniu rynku wydawniczego książkami o tej tematyce powstanie kolejnego dzieła wydaje się bezcelowe. Autorom udało się jednak przedstawić temat w taki sposób, że nawet dla kogoś obeznanego z historią Focke Wulfów sięgnięcie po tą pozycję nie jest bezcelowe i może być użyteczne.

Dużym plusem książki jest sposób jej wydania. Kredowy papier oraz format przekraczający A4 pozwoliły na zamieszczenie wysokiej jakości zdjęć w dużym rozmiarze przez co ocena opisywanej książki dodatkowo wzrasta. Kolejną zaletą sporych rozmiarów jest możliwość zamieszczenia dużych plansz barwnych ilustrujących malowanie samolotów autorstwa Polaka, Janusza Światłonia. Wszystko okraszone jest fragmentami instrukcji i dokumentami, w wielu przypadkach poprawionymi cyfrowo by ułatwić odbiór czytelnikowi. Oczywiście są też minusy, a w zasadzie jeden poważny. Za jakością musi też iść cena – koszt zakupu książki to 50 funtów (ponad 250zł ) więc dla przeciętnego Polaka jest to spory wydatek.

Opisywana książka liczy sobie 336 stron i została podzielona na dziesięć rozdziałów poprzedzonych wstępem. Na końcu zamieszczono zestawienie zestrzelonych maszyn Fw 190 o których mowa jest w tekście oraz przypisy. Nie podano bibliografii więc można zakładać, że pojawi się ona dopiero w tomie trzecim. Poszczególne rozdziały opisują początki historii maszyny oraz jej rozwój prezentując nam wprowadzane kolejno wersje oraz zestawy modyfikacyjne podnoszące wartość bojową samolotu. W tekście wpleciona jest spora liczba relacji pilotów latających na tym typie. Dodatkowo przedstawione są najważniejsze etapy działań wojennych w których brały udział Focke Wulfy.

Przy takiej cenie, a mając w perspektywie wydanie trzech lub nawet więcej tomów, pojawia się pytanie czy warto omawianą książkę kupić? Wydanie około 800zł na książki trzeba niestety traktować w naszym kraju jako pewien luksus. Informacje zawarte w tomie I można z powodzeniem znaleźć gdzie indziej. Jeśli natomiast dysponujemy odpowiednimi funduszami – zdecydowanie jest to książka godna polecenia. Sposób wydania i prezentacji długoletniej pracy obu historyków którzy posiłkowali się pomocą innych uznanych w środowisku autorów, sięgnęli po relacje z pierwszej ręki od byłych pilotów Luftwaffe oraz przeprowadzili odpowiednie badania w archiwach zachęca do wydania bądź co bądź niemałych pieniędzy. Polecam.

Książka została udostępniona do recenzji dzięki uprzejmości wydawnictwa Ian Allan Publishing.

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.