Nowe opcje kabiny samolotu Airbus A321

Airbus przygotował nową opcję kabiny dla samolotów Airbus A321, która jest większa, dzięki czemu jeszcze bardziej obniżają się koszty jednostkowe przewoźnika. Pełna informacja poniżej w informacji prasowej:

Airbus oferuje liniom lotniczym zupełnie nowe warianty konfiguracji przestronnej kabiny samolotu A321neo. Umożliwiają one większą elastyczność, przez co na pokładzie mieści się większa liczba foteli w tym samym standardzie. Ponadto maksymalna liczba pasażerów została zwiększona do ponad 220. Nowe opcje kabiny to efekt innowacji w zakresie układu pomieszczeń i projektu foteli, które pozwalają na efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni w kabinie przy zachowaniu tego samego poziomu komfortu dla pasażerów. Nowe opcje kabiny wejdą do eksploatacji w drugiej połowie 2017 roku.

Pierwsza z nowych opcji to dodatkowe drzwi nad skrzydłem, które podnoszą maksymalną liczbę pasażerów opuszczających samolot, dzięki czemu operatorzy mogą jeszcze lepiej wykorzystać dostępną powierzchnię kabiny. W połączeniu z opcją konfiguracji tylnej części kabiny Space-Flex samolot A321neo może pomieścić maksymalnie 236 foteli, czyli o 16 więcej niż wynosi obecna maksymalna liczba miejsc, co oznacza ograniczenie kosztów w przeliczeniu na jednego pasażera o pięć procent.

Oprócz kabiny z dodatkowymi drzwiami wyjściowymi nad skrzydłem dostępna jest druga z nowych opcji, w której przednie wyjście jest nieczynne, dzięki czemu przód kabiny zyskuje jednolity charakter, pozwalając na umieszczenie dodatkowych foteli i oferując jeszcze większą elastyczność w układzie miejsc w konfiguracjach wieloklasowych. Opcja ta będzie szczególnie przydatna na trasach długodystansowych, w przypadku których w klasie premium konieczne jest utrzymanie wysokiego komfortu podróży.

Rodzina samolotów A320 oferuje najszerszą kabinę w segmencie samolotów wąskokadłubowych przy zachowaniu standardowej szerokości foteli w samolotach Airbusa wynoszącej ok. 45 cm w klasie ekonomicznej.

Samoloty z rodziny A320neo wyposażone są w silniki najnowszej generacji oraz duże końcówki skrzydeł znane jako Sharklety, które razem dają nawet 15-procentową oszczędność paliwa, co równe jest 1,4 mln litrów, czyli ilości zużywanej przez tysiąc średniej wielkości samochodów. Stanowi to równowartość 3 600 ton C02 na jeden samolot rocznie. Od wejścia na rynek w grudniu 2010 roku zebrano już ponad 1 700 zamówień na samoloty z rodziny A320neo, dzięki czemu są to najszybciej sprzedające się samoloty w historii lotnictwa cywilnego.

Rodzina samolotów A320 to najnowocześniejsza i najlepiej sprzedająca się rodzina samolotów wąskokadłubowych na świecie. Dotychczas zamówiono ponad 9 000 samolotów tego typu, z czego ponad 5 800 dostarczono już ponad 380 klientom i operatorom na całym świecie.

A321 nowy układ

Źródło/Grafika: Airbus

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.