Kategorie
Lotnictwo cywilne

Nowe opcje kabiny samolotu Airbus A321

Airbus przygotował nową opcję kabiny dla samolotów Airbus A321, która jest większa, dzięki czemu jeszcze bardziej obniżają się koszty jednostkowe przewoźnika. Pełna informacja poniżej w informacji prasowej:

Airbus oferuje liniom lotniczym zupełnie nowe warianty konfiguracji przestronnej kabiny samolotu A321neo. Umożliwiają one większą elastyczność, przez co na pokładzie mieści się większa liczba foteli w tym samym standardzie. Ponadto maksymalna liczba pasażerów została zwiększona do ponad 220. Nowe opcje kabiny to efekt innowacji w zakresie układu pomieszczeń i projektu foteli, które pozwalają na efektywniejsze wykorzystanie przestrzeni w kabinie przy zachowaniu tego samego poziomu komfortu dla pasażerów. Nowe opcje kabiny wejdą do eksploatacji w drugiej połowie 2017 roku.

Pierwsza z nowych opcji to dodatkowe drzwi nad skrzydłem, które podnoszą maksymalną liczbę pasażerów opuszczających samolot, dzięki czemu operatorzy mogą jeszcze lepiej wykorzystać dostępną powierzchnię kabiny. W połączeniu z opcją konfiguracji tylnej części kabiny Space-Flex samolot A321neo może pomieścić maksymalnie 236 foteli, czyli o 16 więcej niż wynosi obecna maksymalna liczba miejsc, co oznacza ograniczenie kosztów w przeliczeniu na jednego pasażera o pięć procent.

Oprócz kabiny z dodatkowymi drzwiami wyjściowymi nad skrzydłem dostępna jest druga z nowych opcji, w której przednie wyjście jest nieczynne, dzięki czemu przód kabiny zyskuje jednolity charakter, pozwalając na umieszczenie dodatkowych foteli i oferując jeszcze większą elastyczność w układzie miejsc w konfiguracjach wieloklasowych. Opcja ta będzie szczególnie przydatna na trasach długodystansowych, w przypadku których w klasie premium konieczne jest utrzymanie wysokiego komfortu podróży.

Rodzina samolotów A320 oferuje najszerszą kabinę w segmencie samolotów wąskokadłubowych przy zachowaniu standardowej szerokości foteli w samolotach Airbusa wynoszącej ok. 45 cm w klasie ekonomicznej.

Samoloty z rodziny A320neo wyposażone są w silniki najnowszej generacji oraz duże końcówki skrzydeł znane jako Sharklety, które razem dają nawet 15-procentową oszczędność paliwa, co równe jest 1,4 mln litrów, czyli ilości zużywanej przez tysiąc średniej wielkości samochodów. Stanowi to równowartość 3 600 ton C02 na jeden samolot rocznie. Od wejścia na rynek w grudniu 2010 roku zebrano już ponad 1 700 zamówień na samoloty z rodziny A320neo, dzięki czemu są to najszybciej sprzedające się samoloty w historii lotnictwa cywilnego.

Rodzina samolotów A320 to najnowocześniejsza i najlepiej sprzedająca się rodzina samolotów wąskokadłubowych na świecie. Dotychczas zamówiono ponad 9 000 samolotów tego typu, z czego ponad 5 800 dostarczono już ponad 380 klientom i operatorom na całym świecie.

A321 nowy układ

Źródło/Grafika: Airbus

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.