Pojawienie się na rynku pozycji traktującej o motocyklach marki BMW to okazja do zgłębienia szczegółów tego typu maszyn. Dodajmy na polskim rynku wydawniczym niezbyt częsta.
Zazwyczaj powstają monografie o bardziej „spektakularnych” maszyna takich jak czołgi, samoloty, samochody. Motocykle pozostają nieco w cieniu.
Dziś BMW kojarzy się przede wszystkim z samochodami, ale firma ta ma równie mocne powiązania z lotnictwem jak i w segmencie związanym z motocyklami właśnie.
Dodajmy, że potrafi czerpać ze swych korzeni i kultywować tradycję i koncepcję która stanowi znak rozpoznawczy większości motocykli BMW- silnik typu bokser i wał Kardana.
W opisywanej monografii przedstawiony mamy zaledwie wycinek, ale nader interesujący, historii powiązań firmy BMW z segmentem motocykli.
BMW R 75 opisuje motocykle firmy Bayerische Motoren Werke użytkowane w armii niemieckiej w latach 1930-1945. Opis motocykla poprzedza krótka historią firmy i jej trudne początki w powojennej Europie. Następnie mamy przedstawioną drogę prowadzącą wprost do powstania głównego bohatera tej monografii – motocyklu R 75. Czytelnik otrzymuje również skondensowane informacje na temat podziału motorów w niemieckiej armii i dowiaduje się o modelach marki BMW, które występowały w każdej z klas. Dodatkowym atutem pozycji są tabelaryczne ujęcia pozwalające uzyskać lepszy przegląd poszczególnych typów i porównać je ze sobą.
BMW R 75 należał do najcięższej kategorii motocykli i kojarzony jest z bocznym wózkiem. Czytelnik z monografii duetu Niewęgłowski Gładysiak pozna detale konstrukcyjne oraz zmiany jakie wprowadzano na motorze w toku jego produkcji.
Dużą zaletą pracy jest spora liczba zdjęć archiwalnych, ale największym chyba jej atutem są kolorowe zdjęcia wyremontowanej maszyny wspierane przez solidną porcję grafik trójwymiarowych.
Dla pasjonatów motocykli BMW z okresu II wojny światowej pozycja godna rozważenia!
Książka do kupienia w sklepie internetowym Wydawcy.