Sinopec i Airbus opracują chińskie alternatywne paliwo lotnicze

Poniżej informacja prasowa firmy Airbus:

„Jedno z największych chińskich przedsiębiorstw branży energetycznej – China Petroleum and Chemical Corporation (Sinopec) i Airbus opracowują i promują produkcję odnawialnego paliwa lotniczego do stałego użytku komercyjnego.

Sinopec jest partnerem prawnym pomagającym rządowi Chińskiej Republiki Ludowej w opracowaniu chińskiego certyfikatu zdatności do lotu dla alternatywnych paliw lotniczych wytwarzanych z  uprawianych w tym kraju surowców.

Certyfikowane paliwo, znane jako “biopaliwo do silników odrzutowych nr 1” będzie produkowane przez Sinopec przy zastosowaniu własnej technologii w nowo wybudowanej rafinerii w Hangzhou (w pobliżu Szanghaju). Rafineria jest jedną z niewielu na świecie , które mają zdolność produkowania na wielką skalę paliwa lotniczego z biomasy.

Airbus wspiera opracowanie chińskich standardów dzięki wiedzy i doświadczeniu zdobytemu w trakcie poprzednich procesów certyfikacyjnych realizowanych przez organizacje zajmujące się normami paliwowymi w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych oraz w wyborze ekologicznych surowców.

“Biopaliwo do silników odrzutowych staje się coraz ważniejsze w lotnictwie i na rynku energetycznym. Pozwoli ono na zrównoważony rozwój branży lotniczej i zaspokoi rosnące zapotrzebowanie na paliwo. Sinopec opracował własną technologię produkcji paliwa lotniczego z biomasy i przerobionego oleju i wyprodukował już paliwo lotnicze spełniające standardy międzynarodowe. Sinopec pomaga CAAC (władzom lotniczym Chin) w procesie certyfikacji zdatności do lotu i jest dumny ze współpracy z Airbusem i innymi partnerami w promowaniu alternatywnych paliw lotniczych” powiedział DAI Houliang, wiceprezes Sinopec.

Oprócz certyfikacji paliwa, partnerzy opracowują także łańcuch wartości dla paliwa alternatywnego w Chinach, w celu przyspieszenia jego komercjalizacji i będą używać 100 procent krajowych zasobów i zdolności do rafinacji.

“Biopaliwa są kluczowym elementem strategii, spełniającej ambitne cele, jakie stawia sobie transport lotniczy w zakresie emisji CO2. Praca z naszymi chińskimi partnerami nad ustanowieniem całkowicie chińskiego łańcucha wartości jest dla nas wyróżnieniem,” powiedział  Laurence Barron, Prezes spółki Airbus China.

Obecnie Airbus wspiera łańcuchy wartości dla paliwa alternatywnego w Australii, Ameryce Łacińskiej, Europie i na Bliskim Wschodzie.”

Źródło: Airbus

Autor: Paweł Lach

Paweł Lach - absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalność Historia Wojskowości. Zainteresowania skupiają się wokół historii lotnictwa II wojny światowej oraz historii średniowiecza. Dodatkowo specjalizuje się w zagadnieniach lotnictwa cywilnego w Polsce i na świecie.