Kategorie
Śmigłowce

Eurocopter EC725 Couguar

EC725 Couguar to średnia maszyna wielozadaniowa zaprezentowana w 2005 roku.

Od tego czasu śmigłowiec zdążył już udowodnić swoje możliwości m.in. w Afganistanie. Helikopter może operować zarówno z pokładów okrętów jak i z lotnisk lądowych co tylko powiększa jego wachlarz zastosowań. EC725 Couguar posiada możliwość działania w trudnych warunkach pogodowych w dzień jak i w nocy, również podczas silnych mrozów i występowania ryzyka oblodzenia. Bez tankowania helikopter może przebyć nawet 700 mil morskich co przekłada się na spory potencjał w misjach CSAR. W razie konieczności tankowanie możliwe jest podczas lotu oraz podczas zawisu.

W ramach misji SAR śmigłowiec wyposażony jest w odpowiedni filtry, jednostkę APU, 990 litrów dodatkowego paliwa w tylnym zbiorniku, który można odrzucać, specjalne oprzyrządowanie SAR – Flight Management System z radarem Dopplerowksim, GPS i trybami SAR, system lokalizacji personalnej, przesuwającą się cyfrową mapę, zestaw kamer TV/IR oraz system planowania misji Sirina nadający się do szybkiego przygotowania planu zgodnie  z możliwościami helikoptera. Ważnym dla misji SAR jest krótki czas potrzebny do startu –  już po 5 minutach maszyna może znajdować się w powietrzu. Helikopter posiada również niski poziom wibracji co przekłada się na komfort załogi podczas długotrwałych lotów oraz jednocześnie zabezpiecza sam śmigłowiec przed nadmiernym zużyciem.

EC725 Couguar jest również niezłą platformą do transportu żołnierzy. W kabinie można zainstalować do 29 zwykłych siedzeń lub 20 foteli zabezpieczających pasażerów przed skutkami zderzenia z ziemią. Do wnętrza można dostać się przez dwoje dużych, szeroko otwieranych drzwi, a dodatkowo maszyna posiada dwa sporej wielkości otwierane okna, co pozwala uniknąć konieczności otwierania drzwi. Podczas misji transportowych na zewnętrznym podwieszeniu można przenieść ładunek o masie do 4750 kg. W ramach zadań ratunkowych możliwe jest zainstalowanie 11 noszy oraz 5 miejsc dla personelu medycznego lub 5 rannych żołnierzy, którzy mogą przebywać w pozycji siedzącej. Zakres temperatur w których może operować EC725 Couguar to 0d -45 do +50 stopni Celsjusza. Możliwe jest uzbrojenie helikoptera w broń przenoszoną w zasobnikach – działka 20 mm z zapasem 180 pocisków, zasobniki na 19 rakiet 2,75 cala oraz karabiny pokładowe 7,62 w przednich oknach. Podczas swojej dotychczasowej służby helikoptery tego typu pokazały wysoki stopień gotowości i  niską awaryjność – 98%. Załoga jest zabezpieczona przed ostrzałem z broni 7,62 i 12,7mm. Sygnatura IR śmigłowców EC725 Couguar została zmniejszona poprzez instalację 10 samouszczelniających się zbiorników paliwa.

Podstawowe dane:
Szybka prędkość przelotowa: 262 km/h
Długotrwałość lotu: 6 h 30 min (bez tankowania)
Zasięg: 1339 km (na pułapie 5000 stóp)
Ładunek użyteczny: 5337 kg
Masa maksymalna: 11200 kg
Maksymalny ciężar na zawiesiu: 4750 kg
Napęd: 2 silniki Turbomeca Makila 2A1
Moc: 2382 shp

Źródło: Eurocopter

Zdjęcie: Anthony PECCHI

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.