Kategorie
Śmigłowce

AgustaWestland AW101

AW101 firmy AgustaWestland to wielozadaniowy śmigłowiec plasowany pomiędzy maszynami średnimi a ciężkimi.

Śmigłowiec jest już produkowany od dłuższego czasu i dzięki temu można powiedzieć, że maszyna nieźle sprawdza się w operacjach zarówno morskich jak i lądowych. Podstawą do budowy AW101 jest wspólny szkielet, który następnie zostaje dostosowany do roli i wymagań nabywcy. Podobnie sytuacja ma się z pakietem systemów pokładowych, których zasadnicza część jest wspólna i rozbudowywana w zależności od potrzeb. Przestronna kabina jest w stanie przyjąć na pokład 38 żołnierzy, którzy zasiadają w fotelach zabezpieczających przed skutkami zderzenia z ziemią. Możliwe jest również przewożenie do 16 noszy.

Za napęd odpowiadają 3 silniki GE CT7-8E. Podczas lotów długodystansowych możliwe jest wyłączenie jednego z nich w celu oszczędzania paliwa. Zarówno wirnik główny jak i ogonowy wykonany jest z kompozytu, a łopaty mogą zostać opcjonalnie wyposażone w system odmrażający. Trzykołowe podwozie jest w pełni chowane i sterowalne oraz wyposażone w hamulce. By podnieść bezpieczeństwo maszyna wyposażona jest w trzy niezależne układy hydrauliczne. Awionika typu Glass Cockpit jest kompatybilna z goglami noktowizyjnymi. Na pokładzie znajduje się 5 dużych wyświetlaczy 10×8 cala, 2  Aircraft Mission Management Computers (AMMCs), 2 Multifunction Control and Display Units (MCDUs), system Health and Usage Monitoring System (HUMS), zestawy łączy, opcjonalny radar podkadłubowy, komputery misji itd. Maszynę można więc wyposażyć zależnie od potrzeb użytkownika. Do typowych zadań, które może wykonywać helikopter należą:

  • AEW/ASAC – Airborne Early Warning/Airborne surveillance and Area Control – maszyny są dodatkowo wyposażane w radar 3600 oraz dwukierunkowe łącze taktyczne.
  • AMCM – Airborne Mine Countermeasure – śmigłowiec może być wyposażony we współczesne i przyszłe środki holowane. Dzięki dużemu zasięgowi śmigłowiec nadaje się do przeczesywania dużych akwenów.
  • AMPHIBIOUS SUPPORT – jako maszyna transportowa zabiera 26 w pełni wyposażonych żołnierzy oraz może przenosić dodatkowy ładunek co ma znaczenie podczas transportu wojsk na ląd.
  • ASW/ASuW –  anti-submarine warfare and anti-surface warfare – dzięki swym rozmiarom i udźwigowi helikopter może w pełni autonomicznie wykonywać misje zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych.
  • C-SAR – Combat Search and Rescue – w takiej konfiguracji można wyposażyć śmigłowiec w trzy montowane w drzwiach i oknach karabiny maszynowe, pakiet Defensive Aids Suite oraz system tankowania w powietrzu.
  • SAR – zasięg 750 mil pozwala na wykonywanie misji ratunkowych i penetrowanie rozległych akwenów morskich.

Podstawowe dane:
Max. masa startowa: 15600 kg
Moc startowa: 3 x 2527 shp
Moc ciągła: 3 x 2041 shp
Zapas paliwa: 5135 l
Długość: 22,85 m
Wysokość: 6,65 m
Średnica wirnika: 18,6 m
Prędkość przelotowa: 278 km/h
Pułap zawisu: 3307m
Zasięg: 1390 km
Długotrwałość lotu: 6 h 5 min
Załoga: 2 ludzi

Źródło: AgustaWestland

Zdjęcia: AgustaWestland

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.