T-129 to śmigłowiec szturmowy bazujący na maszynie AW129 i jej poprzedniczce A129 Mangusta.
W skład zespołu opracowującego śmigłowiec wchodzą AgustaWestland, Aselsan i TAI (Turkish Aerospace Industries). Maszyna została przystosowana do operowania w warunkach hot&high, a oszczędne i mocne silniki LHTEC-T800 oraz spory zapas paliwa pozwalają na długotrwałość lotu rzędu 3 godzin. Dodatkowym atutem maszyny jest stosunkowo niska sygnatura podnosząca bezpieczeństwo załogi oraz duża zwrotność. W skład zintegrowanego wyposażenia wchodzą system celowniczy (FLIR, CCTV, wskaźnik laserowy), nahełmowy celownik i wyświetlacz, bezpieczne łącza komunikacyjne, pakiet nawigacyjny pozwalający na precyzyjne loty oraz łącze Data Link. Podczas budowy kadłuba skupiono się na odpowiedniej osłonie balistycznej załogi i kluczowych podzespołów oraz takiej konstrukcji by ograniczyć zagrożenie podczas zderzenia z ziemią.
Podstawowe dane:
Masa startowa: 5000 kg
Podwieszenia: 4 x 300 kg
Załoga: 2 ludzi
Długość kadłuba: 13,6 m
Wysokość: 3,4 m
Średnica wirnika: 11,9 m
Prędkość przelotowa: 269 km/h
Moc startowa: 1361 shp
Pułap zawisu: 3993 m
Zasięg: 561 km
Zasięg do przebazowania: 1000 km
Długotrwałość lotu: 3 h
Uzbrojenie:
Anti-Tank Guided Missiles (ATGM)
Air-to-Air Missiles (ATAM)
rakiety – 70 mm (2.75”)
kierowane rakiety – 70 mm (2.75”)
działko 20 mm, 3 lufowe w wieżyczce
zasobniki 12.7 mm (.50”) – opcja
Źródło: AgustaWestland
Zdjęcia: TAI/ATTAK
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |