Kategorie
News Świat

Indyjski silnik Kaveri znacznie przekracza budżet

Silnik Kaveri sięga swymi korzeniami roku 1989.

Wtedy to Gas Turbine Research Establishment (GTRE) rozpoczął prace nad jednostką, która miała kosztować Rs.382.81 Cr i mieć prawdopodobny termin ukończenia Probable Date of Completion (PDC) w roku 1996. Później przeszacowano wartość umowy i i czas ukończenia – odpowiednio Rs.2839.00 Cr z PDC wyznaczonym na grudzień 2009. Gdy minęła wyznaczona data Rząd zdecydował się kontynuować prace, ale bez przekraczania kosztów. Pomimo opóźnień i przekroczenia budżetu dla Indii to i tak wielki skok. Defence Research and Development Organisation (DRDO) udało się dotrzeć do etapu prób w locie. Silnik Kaveri (K9) zamontowano na samolocie Il-76 i zaliczył on 55h prób, w tym lot na pułapie 12km przy prędkości Mach 0,7. Warto mieć na uwadze, że to pierwszy silnik przeznaczony do używania na myśliwcach i opracowany tylko własnymi środkami. Przekroczenia kosztów to raczej normalna sprawa w przypadku zaawansowanych technologii, a doświadczenia zdobyte podczas prac są nie do przecenienia.

Źródło: Indian Ministry of Defence

Zdjęcie: http://frontierindia.net

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.