Indyjski silnik Kaveri znacznie przekracza budżet

Silnik Kaveri sięga swymi korzeniami roku 1989.

Wtedy to Gas Turbine Research Establishment (GTRE) rozpoczął prace nad jednostką, która miała kosztować Rs.382.81 Cr i mieć prawdopodobny termin ukończenia Probable Date of Completion (PDC) w roku 1996. Później przeszacowano wartość umowy i i czas ukończenia – odpowiednio Rs.2839.00 Cr z PDC wyznaczonym na grudzień 2009. Gdy minęła wyznaczona data Rząd zdecydował się kontynuować prace, ale bez przekraczania kosztów. Pomimo opóźnień i przekroczenia budżetu dla Indii to i tak wielki skok. Defence Research and Development Organisation (DRDO) udało się dotrzeć do etapu prób w locie. Silnik Kaveri (K9) zamontowano na samolocie Il-76 i zaliczył on 55h prób, w tym lot na pułapie 12km przy prędkości Mach 0,7. Warto mieć na uwadze, że to pierwszy silnik przeznaczony do używania na myśliwcach i opracowany tylko własnymi środkami. Przekroczenia kosztów to raczej normalna sprawa w przypadku zaawansowanych technologii, a doświadczenia zdobyte podczas prac są nie do przecenienia.

Źródło: Indian Ministry of Defence

Zdjęcie: http://frontierindia.net

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.