Silnik Kaveri sięga swymi korzeniami roku 1989.
Wtedy to Gas Turbine Research Establishment (GTRE) rozpoczął prace nad jednostką, która miała kosztować Rs.382.81 Cr i mieć prawdopodobny termin ukończenia Probable Date of Completion (PDC) w roku 1996. Później przeszacowano wartość umowy i i czas ukończenia – odpowiednio Rs.2839.00 Cr z PDC wyznaczonym na grudzień 2009. Gdy minęła wyznaczona data Rząd zdecydował się kontynuować prace, ale bez przekraczania kosztów. Pomimo opóźnień i przekroczenia budżetu dla Indii to i tak wielki skok. Defence Research and Development Organisation (DRDO) udało się dotrzeć do etapu prób w locie. Silnik Kaveri (K9) zamontowano na samolocie Il-76 i zaliczył on 55h prób, w tym lot na pułapie 12km przy prędkości Mach 0,7. Warto mieć na uwadze, że to pierwszy silnik przeznaczony do używania na myśliwcach i opracowany tylko własnymi środkami. Przekroczenia kosztów to raczej normalna sprawa w przypadku zaawansowanych technologii, a doświadczenia zdobyte podczas prac są nie do przecenienia.
Źródło: Indian Ministry of Defence
Zdjęcie: http://frontierindia.net