AW109 LUH

AW109 LUH (Light Utility Helicopter) to lekki śmigłowiec napędzany dwoma silnikami.

Jako maszyna wielozadaniowa posiada szerokie spektrum zastosowania. Producent zadbał o przyzwoite zabezpieczenie balistyczne oraz odpowiednie zabezpieczenie załogi podczas ewentualnego zderzenia z ziemią. Pakiet awioniki to cyfrowy kokpit oparty na 3 wyświetlaczach AMLCD i cyfrowym czteroosiowym systemie kontroli lotu AFCS. Maszyna może być wyposażona w zintegrowany system MEP (Mission Equipment Package) w skład którego wchodzi awionika do lotów dziennych, nocnych i IFR przewidziana dla operacji z udziałem jednego lub dwóch pilotów. Maszyna może występować jako śmigłowiec szkolny, transportowy, ewakuacji medycznej, poszukiwawczy, patrolowy, obserwacyjny czy też jako uzbrojona maszyna eskortująca. Helikopter opcjonalnie da się uzbroić w zasobniki z rakietami, karabinami maszynowymi czy też pociskami przeciwpancernymi i pociskami powietrze- powietrze.

Podstawowe dane:
Max. masa startowa: 3000/3175 kg
Masa na pusto: 1970 kg
Napęd: 2 silniki Tirbomeca Arrius 2K-2
Moc startowa: 711 shp
Zapas paliwa (w zależności od liczby komór): 588-870 l
Załoga: 1-2 pilotów  + 7-6 pasażerów
Długość: 12,93 m
Wysokość: 3,42 m
Średnica wirnika gł.: 10,83 m
Średnica wirnika ogonowego: 1,94 m
Prędkość max. 311 km/h
Prędkość wznoszenia: 8,53 m/s
Pułap maksymalny: 6096 m
Pułap zawisu: 5334 m
Zasięg max: 926 km
Długotrwałość lotu: 4 h i 46 min

Uzbrojenie:
wyrzutnia rakiet 70 mm (7, 12 lub 19)
zasobnik z dwoma karabinami 7,62 mm
Zasobnik z karabinem 12,7 mm
Zasobnik z karabinem 12,7 mm oraz 3 rakietami 70 mm
Pociski: TOW, HOT, Hellfire
Pociski: Stinger i Mistral

Źródło: AgustaWestland

Zdjęcia: AgustaWestland

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii