Udana komunikacja przy pomocy Link 16 podczas Anatolian Falcon

Ćwiczenia Anatolian Falcon przyniosły udane próby komunikacji pomiędzy samolotami przy użyciu łączy Link 16.

Link 16 to system komunikacji opracowany po to by móc swobodnie wymieniać informacje pomiędzy odbiorcami wyposażonymi w odpowiednie oprzyrządowanie. Samoloty komunikują się między sobą i poszczególni piloci uzyskują szerszy ogląd sytuacji taktycznej. Informacje sa przekazywane w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że jeśli jeden z elementów systemu wykryje przeciwnika lub sojusznika pozostałe maszyny będące w sieci również o tym wiedzą. Co więcej informacje są wyświetlane niezależnie od tego w jaki radar wyposażony jest dany samolot. Dzięki temu maszyna o gorszych parametrach może udostępniać ten sam zestaw danych pilotowi. Jeśli w okolicy znajduje się naziemny system radarowy o zasięgu większym niż radary montowane na samolotach może on dostarczać informacji o sytuacji w danym rejonie. System zebrawszy urywki danych z różnych części zbiera je w jeden duży obraz pozwalając lepiej reagować na sytuację w rejonie zaangażowania. Do tej pory komunikacja przy pomocy Link 16 odbywała się zazwyczaj na zasadzie wewnętrznej komunikacji pomiędzy samolotami jednego kraju. Novum podczas Anatolian Falcon była wymiana informacji pomiędzy maszynami z różnych krajów.

Źródło: USAF

Zdjęcie: USAF

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.