Powietrzny tankowiec Il-78MK

Powietrzny tankowiec Il-78MK bazuje na samolocie Il-78M.

Samolot do swojej roli tankowca może zostać przystosowany w krótkim czasie. Podczas lotu może podawać paliwo 3 samolotom. Do tankowania może dochodzić w dzień i w nocy przy założeniu występowania odpowiedniej widoczności. Samolot może również być wykorzystywany do tankowania maszyn na ziemi. W takim przypadku możliwe jest tankowanie nawet 4 samolotów jednocześnie. Maszyna może zostać w warunkach polowych dostosowana do wykonywania zadań związanych z transportem towarów czy też zrzutem spadochroniarzy. Ze skrzydłowych podłączeń tankowane mogą być maszyny taktyczne, natomiast kadłubowy system przeznaczony jest do większych samolotów. Samolot może również zostać przystosowany do tankowania zachodnich maszyn po odpowiednim przygotowaniu.

Podstawowe dane:
Rozpiętość: 50,5m
Długość: 46,6m
Wysokość: 14,76m
Powierzchnia skrzydłe: 300
Srednica kadłuba; 4,8m
Napęd: D30-KP
Liczba silników: 4
Ciąg: 4x12000kg
Max. masa startowa: 210t
Max. łądunek: 48t
Zapas paliwa w kadlubowych zbiornikach:22964l
Prędkość przelotowa: 750km/h
Prędkość podczas tankowania: 440-600km/h
Rozbieg: 2200m
Dobieg: 1000m
Fotele dla załogi: 6

Źródło: Ilyushin

Zdjęcie: Ilyushin

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.