Śmigłowiec UH-72A Lakota został wybrany w USA jako Light Utility Helicopter.
Maszyna bazuje na sprawdzonym śmigłowcu EC145. Może być wykorzystywana do wsparcia służb porządkowych, wykonywania misji poszukiwawczych, transportu medycznego, zadań SAR itd. Jako że jest to nowoczesna maszyna posiada wiele udogodnień dla załogi jak choćby VEMD – Vehicle and Engine Multifunction Display czy też kompatybilność z goglami noktowizyjnymi. Nowoczesna konstrukcja układu hydraulicznego, elektrycznego i system kontroli napędu połączone z wytrzymałym kadłubem i fotelami absorbującymi energię podczas zderzenia zapewniają znaczny poziom bezpieczeństwa i wysoką przeżywalność. Za napęd UH-72A Lakota odpowiadają dwa silniki napędzające kompozytowy wirnik główny. Podczas konstrukcji maszyny skupiono się na zmniejszeniu wibracji oraz hałasu co pomaga helikopterowi dłużej pozostać niezauważonym. Dostęp do kabiny zapewniają przesuwane drzwi po jej bokach oraz specjalne wejście w tyle śmigłowca. Ważnym elementem UH-72A Lakota jest maksymalne uproszczenie obsługi poprzez wysoki stopień modułowości i użycie nowoczesnych komponentów. Dostawcą tego helikoptera dla USA jest EADS North America i American Eurocopter.
Podstawowe dane:
Wymiary w stopach:
Długość: 42,7
Długość kadłuba: 33,4
Wysokość: 11,3
Szerokość kadłuba: 5,7
Średnica wirnika głównego: 36,1
Średnica wirnika ogonowego: 6,4
Masy w funtach:
Max. masa startowa: 7903
Max. masa z zewn. ładunkiem: 7903
Ładunek użyteczny: 3953
Załoga: 2 pilotów + 8 pasażerów
Napęd: 2 silniki Turbomeca Arriel 1E2
Moc startowa na silnik: 738 shp
Puła maksymalny: 18000 stóp
Prędkość max.: 145 węzłów
Pułap zawisu: 113000 stóp
Zasięg: 370 mil
Źródło: UH-72A.com
Zdjęcia: UH-72A.com/Staff Sgt. Jon Soucy
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |