Kamov Ka-60 (Kamow Ka-60, Ka-60 Касатка (Orka)) to unikatowa konstrukcja jak na standardy Kamova.
Kasatka to pierwszy śmigłowiec z pojedynczym wirnikiem głównym i wielołopatowym śmigłem w sekcji ogonowej typu wentylatorowego. Za napęd śmigłowca odpowiadają dwa specjalnie skonstruowane silniki RD-600V. Ich producentem jest Saturn Scientific Research Association. Firma podczas ich projektowania skupiła się na modułowej konstrukcji oraz osiągnięciu standardów światowych dla silników tego typu. W konstrukcji kadłuba położono duży nacisk na aerodynamikę. To w połączeniu z kompozytami polimerowymi pozwala na uzyskanie dobrych osiągów w powietrzu. Decyzja o pojedynczym wirniku głównym wzięła się z zapotrzebowania i charakterystyki użytkowania odbiorcy. Pozostałe maszyny Kamova używane są często w sytuacjach kiedy wymagany jest precyzyjny zawis i tam sprawdza się układ z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami głównymi. W przypadku zadań przewidzianych dla Ka-60 jest to nie więcej niż 1% czasu lotu. Głównym zadaniem śmigłowca jest transport desantu, dostawa amunicji i zapasów w rejon walk, ewakuacja rannych, misje SAR. Wspomniane już kompozyty stanowią 60% całej konstrukcji śmigłowca. Użycie lekkich materiałów pozwoliło na uzyskanie wysokiego stosunku mocy do masy. Dzięki temu możliwa jest wysoka prędkość przelotowa, wysoki pułap zawisu i pułap maksymalny.
Podstawowe dane:
Masa startowa: 6500 kg
Ładowność: 2770 kg
Udźwig na zawiesiu: 2750 kg
Prędkość przelotowa: 270 km/h
Prędkość maksymalna: 300 km/h
Zasięg praktyczny: 770 km
Długotrwałość lotu: 4,3 h
Pułap zawisu: 2600 m
Długość: 13,46 m
Średnica wirnika gł.: 13,8 m
Wysokość: 4,8 m
Załoga: 1-2 ludzi
Liczba pasażerów: 14
Napęd: 2 silniki turbowałowe RD-600V
Moc startowa: 2x 1300 KM
Źródło: Kamov
Zdjęcia: Kamov
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |