Kategorie
Działka lotnicze

Działko M61A2 w samolocie F/A-18 E/F

Następca Horneta również otrzymał działko M61A2.

Działko w F/A-18 E/F różni się jedynie nieznacznie od systemu zamontowanego na starszej wersji samolotu. Również tutaj sięgnięto po obrotowy system z zamkniętą pętlą i układ beztaśmowy. Za całość tradycyjnie odpowiada firma General Dynamics Armament and Technical Products. Wersja montowana w Super Hornecie wykorzystuje specjalne materiały które wydłużają żywotność oraz obniżają zużycie precyzyjnych elementów pracujących pod dużymi obciążeniami i z wielkimi prędkościami w związku z szybkostrzelnością działka. Ważnym elementem jest tu skrzynka przekładniowa dla całego systemu, która musi być bardzo niezawodna. Podobnie jak w Hornecie całość jest zainstalowana tak by ułatwić wymontowanie i obsługę oraz zminimalizować odrzut powstający podczas prowadzenia ognia. Całość jest zamontowana w nosie samolotu.

Podstawowe dane:
Typ: M61A2, 6 luf, 20mm, zewnętrzny napęd, system Gatlinga
Masa całkowita: 683 funty (311kg)
Działko: 202 funty (92kg)
System zasilania w amunicję: 249 funtów (113kg)
Amunicja: 232 funty (105kg)
Szybkostrzelność: 4000/6000 strzałów na minutę
Zapas amunicji: 412 naboi
Typ amunicji: Kompatybilna ze standaryzowaną amunicją NATO
Zasilanie: system obrotowy, beztaśmowy, pętla zamknięta
Napęd: Hydrauliczny

 

Źródło: GDATP

Zdjęcia: GDATP

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.