Eurocopter EC645

EC645 to zmilitaryzowana wersja śmigłowców EC145. 

Cywilne korzenie gwarantują dużą elastyczność w użytkowaniu maszyny począwszy od lekkiej użytkowej do uzbrojonej maszyny wsparcia. Maszyna została wyposażona w zaawansowaną awionikę i nowoczesne systemy komputerowe. Zapewnia to ograniczenie do minimum obciążenia pilota. Dzięki temu możliwe jest jego skupienie się na misji, a nie na obsłudze maszyny. By móc skutecznie działać w trudnych warunkach Eurocopter wyposażył śmigłowiec w odpowiedni filtr. Pozwala to znacząco podnieść niezawodność maszyny. Najnowsza technologia została zastosowana również w przypadku przekładni i łopat wirnika głównego. Użycie tytanu i specjalna konstrukcja zagwarantowały cichą pracę i maksymalne ograniczenie wibracji. Maszyna jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie z hałasem niższym o 6,7 decybela od sztandarów ICAO.

Za napęd EC645 odpowiadają dwa silniki Arriel 1E2. Posiadają one spora rezerwę mocy pozwalającą na operowanie w trudnych warunkach i na wysokich pułapach. W misjach transportowych ważną zaletą śmigłowca jest przestronny przedział ładunkowy z płaska podłogą. Może on być dowolnie konfigurowany w zależności od potrzeb. Z tyłu śmigłowca znajdują się duże podwójne drzwi, a z boku drzwi przesuwane. Maszyna może być również używana do misji C3 – Command/Control/Communication i ABM – Airborne Battlefield Management. Duża kabina pozwala na stanowiska dla dwóch koordynatorów (Tactical Coordinators (TACCO)). W misjach z użyciem uzbrojenia maszyna wyposażona jest w autonomiczny system Stand-Alone Weapon System (SAWS). W jego skład wchodzą komputer misji, kamery EO/IR, opcjonalnie nahełmowy system celowania, dwa wielofunkcyjne zaczepy umożliwiające przenoszenie zasobników z karabinami lub działkami czy kierowanymi i niekierowanymi pociskami. Podczas misji morskich możliwe jest wykonywanie zadań związanych z poszukiwaniem, identyfikacją, klasyfikowanie, oznaczaniem i atakowaniem celów.

Podstawowe dane:

Transport pasażerów
Standardowy układ 1 pilot + 9 pasażerów
2 pilotów + 8 pasażerów
Siedzenia dla żołnierzy 2 pilotów + 10 żołnierzy
Transport medyczny
Pilot. Medyk. Noszy.
2 3 1
2 2 1
1 4 1
1 3 2
Zawiesia
pojedyncze 3,307 lbs / 1,500 kg
podwójne 1,764 lbs / 800 kg
Wymiary
Długość (obr. się wirn.) 42.65 ft / 13 m
Długość kadłuba 33.5 ft / 10.20 m
Wysokość (rotor rotating) 12.99 ft / 3.96 m
Szerokość (łopaty złożone) 10.24 ft / 3.12 m
Średnica wirnika gł. 36.09 ft / 11 m
Średnica wirn. ogon. 6.43 ft / 1.96 m
Masy:
Max startowa (MTOW) 7,903 lbs / 3,585 kg
Użyteczna (standard aircraft configuration) 3,898 lbs / 1,768 kg
Zapas paliwa 1,499 lbs / 680 kg
Napęd:
2 Turbomeca ARRIEL 1E2
Prędkość maks.(VNE) 145 kts / 268 km/hr
Prędkość przelotowa (VH) 133 kts / 246 km/hr
Max pr. wznoszenia (TOP) 1,600 ft/min / 8.1 m/s
Max zasięg 360 nm / 665 km
Pułap 18,000 ft / 5,485 m
Minimalna temperatura – 45°C / -49°F
Max temperatura ISA + 35°C / ISA + 95°F (max 50°C / 122°F)

Źródło: Eurocopter

Zdjęcia: Eurocopter

Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl

 Więcej informacji na stronie głównej Milipedii

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.