EC635 to zmilitaryzowana odmiana maszyny EC135 będąca 3 tonowym, dwusilnikowym śmigłowcem oferowanym przez firmę Eurocopter.
Producent przy projektowaniu maszyny starał się zapewnić jak największą przeżywalność poprzez ograniczenie hałasu wytwarzanego przez śmigłowiec oraz maksymalne możliwe zmniejszenie wykrywalności dla radarów. Maszyna może być wyposażona w zaawansowane oprzyrządowanie obserwacyjne i komunikacyjne oraz różnego rodzaju pakiety uzbrojenia. Potencjalny odbiorca ma możliwość wyboru napędu dla śmigłowca pomiędzy Pratt & Whitney Canada PW206B2 a Turbomeca ARRIUS 2B2. Oba silniki oferują system FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Pozwala on na zmaksymalizowanie osiągów w każdych warunkach, ochronę silnika oraz jego stałe monitorowanie. System IBF (Inlet Barrier Filter) z kolei zabezpiecza komponenty mechaniczne pozwalając na bezawaryjne użytkowanie maszyny nawet w najtrudniejszych warunkach.
Podczas misji dozoru i zwiadu EC635 może być wyposażony w szeroką paletę sprzętu komunikacyjnego i nawigacyjnego takiego jak choćby taktyczne radia V/UHF czy systemem SatCom pozwalający na wymianę danych z innymi maszynami czy aparatami bezzałogowymi. Lekki pancerz zapewnia optymalną ochronę zarówno dla pilotów jak i dla pasażerów. Opancerzone są fotele pilotów i podłoga kabiny. Maszyna może zostać wyposażona w zestaw EWS (Electronic Warfare System) składający się z systemu ostrzegającego o zbliżaniu się rakiety, zestawu czujników laserowych i radarowych, systemu wystrzeliwania flar i dipoli.
Maszyna może być wykorzystywana w kilku rolach i w zależności od nich posiada odpowiedni pakiet wyposażenia. W konfiguracji do zwiadu bojowego i wsparcia własnych jednostek wyposażona jest w pakiety uzbrojenia w skład których wchodzą pociski powietrze ziemia, działka 20 mm i karabiny 12,7 mm. W misjach MEDAVAC maszyna dzięki płaskiej podłodze i tylnym drzwiom pozwala na łatwy transport rannych. Oczywiście możliwe jest również używanie bocznych drzwi. Maszyna może również być wykorzystywana do zadań szkoleniowych zarówno w programie podstawowym jaki zaawansowanym. Wreszcie śmigłowiec ten może być wykorzystywany jako maszyna użytkowa ogólnego przeznaczenia do transportu towarów.
Podstawowe dane:
Prędkość maksymalna: 259 km/h
Prędkość przelotowa: 254 km/h
Zasięg: 625 km
Masa na pusto: 1462 kg
Ładowność: 1448 kg
Max. masa startowa: 2910 kg
Szer. kabiny: 1,5 m
Powierzchnia: 4,35 m2
Załoga: 1-2 pilotów + 6-7 żołnierzy
Źródło: Eurocopter
Zdjęcia: Eurocopter
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |