Centaur dla Szwajcarii

Szwedzkie Ministerstwo Obrony będzie pierwszym odbiorcą Centaur Optionally-Piloted Aircraft (OPA).

Maszyny Centaur będą wykorzystywane jako platforma testowa dla nowych czujników i systemów Sense and Avoid. Są one niezbędne do operowania aparatów Unmanned Aircraft Systems (UAS). Maszyny tego typu są istotnym elementem w systemie szwajcarskiej samoobrony i mają już ponad 10 letnią historię użytkowania. W przypadku Szwajcarii odpowiednie wyposażenie jest o tyle istotne, że występuje tam duże natężenie ruchu powietrznego zatem precyzyjne czujniki stają się kluczowe dla bezpiecznego operowania maszyn bezzałogowych. Nie bez znaczenia są też warunki geograficzne w Szwajcarii. Maszyna Centaur może być używana na 3 sposoby. Po pierwsze może być pilotowana w klasyczny sposób przez pilota, po drugie w przeciągu 4 godzin może dojść do konwersji na maszynę bezzałogową z odpowiednim systemem montowanym na fotelu drugiego pilota i wreszcie może być używana w trybie hybrydowym z załogą na pokładzie kiedy to człowiek może zmienić decyzję systemu.

Źródło: Aurora

Zdjęcie: Aurora

Autor: dr Krzysztof Kuska

dr Krzysztof Kuska , analityk bezpieczeństwa, specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego, historyk. Współpracował m.in. z magazynami: "Jane's Defence Weekly", "Defence and Security Alert", „Airforces Monthly”, „Combat Aircraft”, „Lotnictwo Aviation International” , „Lotnictwo", "Polska Zbrojna". Więcej na krzysztofkuska.com.