Maszyna Tu-160 została opracowana w biurze konstrukcyjnym Tupolewa.
Samolot to wielozadaniowy, międzykontynentalny, naddźwiękowy nosiciel rakiet balistycznych i klasyczny bombowiec. Swój pierwszy lot zaliczył w 1981 roku. W chwili obecnej trwają prace mające na celu podniesienie możliwości maszyny. Samolot został zbudowany według klasycznych reguł dla ciężkich bombowców. Wyposażono go w 4 silniki montowane pod skrzydłami w ich stałej części. Podwozie jest trzypunktowe z podwójnym kółkiem przednim. W znaczącej większości kadłub został wykonany ze stopów aluminium. Dodatkowo 20% stanowi tytan użyciu którego towarzyszą materiały kompozytowe i włókno szklane. Kadłub i skrzydło zostały tak skonstruowane, że tworzą jedną płynnie przechodząca całość zmniejszając opory powietrza i pozwalają na umieszczenie w powstałych lukach zapasu paliwa i innego oprzyrządowania. Skrzydła o zmiennej geometrii pozwalają na zmiany kąta w zakresie od 20 do 65 stopni. Dzięki temu możliwe jest zachowanie dobrych parametrów niezależnie od prędkości z jaką samolot się porusza. Maszyna została wyposażona w systemy niezbędne do przeprowadzenia tankownia w powietrzu co pozwala znacząco wydłużyć długotrwałość operowania samolotu. Na wyposażeniu samolotu znajduje się system celowania i naprowadzania rakiet (missile targeting and navigation system (MTNS)), systemy samoobrony czy też zautomatyzowany system kontroli lotu. System MNTS pozwala na na automatyczny lot samolotu i użycie broni o każdej porze dnia i nocy i w każdych warunkach pogodowych w każdych warunkach geograficznych. Do komunikacji załodze służy wielokanałowy system satelitarny. Załoga składa się z 4 osób: pilota, drugiego pilota, oficera systemów uzbrojenia i oficera odpowiedzialnego za systemy samoobrony i skupiona jest w kabinie w części nosowej samolotu. Każdy z członków załogi posiada fotel wyrzucany. System sterowania bombowcem przypomina raczej te stosowane w samolotach myśliwskich niż ciężkich bombowcach. Maszyna posiada dwa luki bombowe w których może przenosić uzbrojenie na wyrzutnikach rewolwerowych. Użytkownikami Tu-160 były Rosja i Ukraina, ale ta druga część maszyn wymieniła za redukcję długu, a resztę wycofała. Warto dodać, że przy konstrukcji samolotu starano się ograniczyć wykrywalność przez radary i systemy podczerwone choć o funkcjach stealth raczej nie może być mowy. Wyprodukowano ponad 30 samolotów tego typu.
Podstawowe dane:
Rozpiętość skrzydeł (m) 55.7/35.6
Długość (m) 54.1
Wysokość (m) 13.2
Kąt skrzydeł (degrees) 25/60
Silniki 4 x Bypass Turbojet Engine
Prędkość maksymalna (km/h) 1800
Pułap (m) 14000
Maksymalny udźwig uzbrojenia (kg) 40000
(istnieje możliwość przenoszenia dodatkowego uzbrojenia podwieszanego)
Źródło: UAC
Zdjęcie: UAC
Znalazłeś błąd? Masz jakieś ciekawe materiały? Chcesz się podzielić zdjęciami? Napisz do nas! redakcja ( at ) infolotnicze.pl |